PROCES




     Przystępując do realizacji zadania podzielcie się na pięć grup. Niech każda opracuje jedno z podanych zagadnień. Przy nich znajdziecie wybrane pojęcia, dotyczące baroku. To słowa-klucze, które skierują was ku ważnym informacjom. Ruszcie ich tropem i odszukajcie wyjaśnienia ich znaczeń. Pomocne będą wam wskazane strony internetowe. Po zebraniu potrzebnych do prezentacji wiadomości i przygotowaniu materiału pomocniczego (np. reprodukcji, nagrań, slajdów) wybierzcie referenta albo podzielcie się materiałem i referujecie wszyscy kolejno swoje części całości. Ale uwaga! na tym nie kończy się wasza rola. Teraz przygotujcie się do rozmowy z pozostałymi uczniami klasy i nauczycielem. Będzie ona dotyczyć zagadnień poruszanych przez was w prezentacji, a koledzy wraz z nauczycielem będą zadawać wam pytania, dotyczące referowanego materiału. Postarajcie się dowieść, że zdobyliście solidną i pogłębioną wiedzę z zakresu wybranego przez siebie zagadnienia dotyczącego epoki baroku.




1. Wiadomości wstępne.
Odszukajcie wiadomości dotyczące nazwy epoki i jej ram czasowych;
 

2. Filozofia.
Wyjaśnijcie znaczenie pojęcia: sceptycyzm poznawczy;
Określcie barokowe rozumienie miejsca człowieka we wszechświecie;

3. Sztuka.
Wyjaśnijcie znaczenie pojęć: przekątniowość, światłocień;
Określcie istotę barokowej nastrojowości, dynamizmu w malarstwie, rzeźbie i architekturze;



4. Muzyka.
Wyjaśnijcie znaczenie pojęć: concerto grosso, fuga, dowiedzcie się, na czym polega kontrast: piano – forte, solo – tutti, allegro – andante; co to jest dynamika utworu muz., jego nastrojowość;


5. Literatura.
Wyjaśnijcie znaczenie pojęć: konceptyzm, marinizm; dowiedzcie się, jak wygląda kontrast na poziomie składni i frazeologii utworu lirycznego (antyteza, oksymoron);
Wyodrębnijcie z wybranych utworów lit. epoki motyw czasu, przemijania i śmierci;